De beste verpakking is geen verpakking

1 mei 2019
Frans Smolders
studioTwintigtien

Biologische groente en fruit verpakt in plastic folie, plastic bakjes of zakjes. Winkelkarretjes liggen er vol mee. Het is een frustratie van veel consumenten en handelaars in de biologische sector. De enorme hoeveelheid plastic die daar dagelijks voor nodig zijn is eigenlijk te gek voor woorden. En dat alleen maar om de caissière te laten zien dat iemand een biologische en dus duurdere mango moet afrekenen.
Alternatief en iets minder milieubelastend is een klein stickertje, maar die kunnen er makkelijk afvallen, of consumenten halen dat er af.

Op dat gebied wordt er volop geexperimeteerd met het laseren van groente en fruit, Biobrandmerken of Natural branding. Met laserlicht wordt oppervlakkige pigmenten weggehaald om zo een logo of merkje aan te brengen. Dit proces heeft geen impact op de houdbaarheid, de voedselveiligheid of de smaak van het product.

Alle kleine beetjes helpen. Alleen al door de stickertjes op bijvoorbeeld avocados weg te laten in Zweden, zijn er al 725.000 plastic verpakkingen uitgespaard.
Consumenten moeten er nog wel aan wennen, maar dat is een kwestie van tijd.
Hoe een simpele oplossing zo’n groot positief gevolg kan hebben is toch geweldig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien ben je ook geïnteresseerd in